سلامت و زیبایی

با پوست حساس چه کنیم؟

با پوست حساس چه کنیم؟

پوست حساس می تواند در هر نقطه ای از بدن ظاهر شود ، اما در صورت آشکارترین است . پوست حساس زمانی اتفاق می‌افتد که عملکرد سد طبیعی پوست به خطر بیفتد و باعث از دست دادن آب و اجازه نفوذ مواد محرک می‌شود . علائم پوست حساس توسط عواملی تشدید می شود که پوست صورت بیشتر در معرض آن قرار دارد ، از نور خورشید گرفته تا  مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی و پاک کننده ها .

داشتن درک بیشتر از علل ایجاد پوست حساس صورت و عواملی که می تواند آن را بدتر کند ، می تواند به کاهش بروز آن کمک کند.

چگونه پوست حساس صورت را تشخیص دهیم؟

پوست سالم یک عمل متعادل کننده و تنظیم کننده انجام می دهد و در برابر تأثیرات خارجی محافظت می کند و در عین حال سطح رطوبت را تنظیم می کند.  این امر به فرآیندهایی مربوط می شود که در لایه شاخی پوستکه از سلول ها و لیپیدها تشکیل شده است انجام می شود. این لیپیدها  پایداری و نفوذپذیری را فراهم می کنند، مایع را تنظیم می کنند و خاصیت ارتجاعی و استحکام را حفظ می کنند.

آنزیم ها اغلب در پوست های حساس ضعیف تر هستند. در نتیجه، عملکرد پوست به خطر می افتد، که منجر به از دست دادن بیش از حد آب از طریق اپیدرمی (TEWL) و بالا رفتن امکان نفوذ مواد محرک می شود. پوست حساس می تواند در پوست صورت شدید تر باشد ،‌چرا که بیشتر در معرض عواملی مانند اشعه ماوراء بنفش، آلاینده ها و مواد شیمیایی است، به علاوه  اپیدرم پوست صورت به نازکی 0.02 میلی متر ، در مقایسه با ضخامت متوسط 0.1 میلی متر در پوست بدن، می تواند آسیب پذیر تر باشد.

پوست حساس

پوست صورت نسبت به پوست بدن نازک تر و حساس تر است.

علائم پوست حساس صورت ممکن است به صورت زیر باشد:

پوسته پوسته شدن، قرمزی، بثورات، تورم، پوسته پوسته شدن و زبری و همچنین احساس خارش، سوزش، سفتی و لکه های قرمز و صورتی رنگ می توانند از علائم پوست حساس باشند.
این علائم می تواند در هر نقطه از صورت ظاهر شود. آنها شباهت های زیادی با سایر بیماری های پوستی، به ویژه بیماری های پوستی مرتبط با کمبود رطوبت دارند.

پوست کم آب صورت به صورت خطوط ریز ناشی از خشکی ظاهر می شود و تمایل دارد که کدر به نظر برسد. همچنین  این علائم می تواند ناشی از کاهش تعداد کانال های توزیع رطوبت خود پوست، معروف به آکواپورین ها باشد که آب را بین سلول ها در لایه های عمیق تر اپیدرمی منتقل می کند.

هنگامی که آکواپورین کاهش می یابد، تعادل رطوبت طبیعی پوست آسیب می بیند و سد محافظ آن به خطر می افتد. در نتیجه در برابر عوامل خارجی مانند آب و هوای خشک و سرد یا مواد محرک مقاومت کمتری دارد . ترکیباتی مانند گلوکو گلیسرول به فعال سازی مجدد آکواپورین ها کمک می کند، پوست را به شدت و به مدت طولانی آبرسانی می کند و از عملکرد سد طبیعی آن حمایت می کند.

علائم پوست خشک صورت می تواند از زبری تا ترک خوردن و قرمزی متغیر باشد و به دلیل از بین رفتن لیپیدهای سطحی که یک سد طبیعی را تشکیل می دهند و عوامل مرطوب کننده طبیعی (NMFs) مانند اوره و لاکتات که از دست دادن رطوبت را کاهش می دهند، ایجاد می شود. هنگامی که این تعادل به خطر بیفتد، جذب رطوبت از طریق پوست از بین می رود. هر دو شرایط می توانند منجر به حساس شدن پوست به مواد محرک شوند.

تغییرات هورمونی و استرس می تواند بر مقاومت پوست تأثیر بگذارد.
اگرچه پوست حساس می تواند در هر سنی ایجاد شود، اما به ویژه در دوران کودکی و با افزایش سن پوست شایع است. پوست نوزادان حدود یک پنجم ضخامت پوست بزرگسالان است و عملکرد محدودی دارد و آن را به تأثیرات شیمیایی، فیزیکی و میکروبی و همچنین اشعه ماوراء بنفش بسیار حساس می کند.

از طرف دیگر عملکرد مانع پوست بزرگسالان با افزایش سن به طور شدیدی ضعیف می شود و همچنین فرآیندهای متابولیک کند می شود. پوست سال خورده به تدریج دچار کمبود چربی می شود و به راحتی توسط مواد قلیایی مانند صابون تحریک می شود.

پوست حساس

از پوست حساس خود به خوبی مراقبت کنید.

برای پوست حساس چه محصولاتی باید استفاده کنیم؟

اگر پوست حساسی دارید ، باید در انتخاب محصولات مراقبت از پوست و آرایشی ، محتاط تر باشید . مصرف محصولاتی که منحصرا برای پوست های حساس ساخته می شوند ،‌ تاثیرات مثبت بیشتری را برای شما نسبت به سایر محصولات خواهند داشت.

ضدآفتاب یکی از محصولاتی است که مصرف آن برای انواع پوست ضروری است . درباره فواید استفاده از ضدافتاب و دلیل ضرورت آن ، بار ها صحبت کرده ایم . شما اگر پوست حساس داشته باشید ،‌قطعا باید از ضدآفتاب استفاده کنید ، اما نوع ضد آُتابی که استفاده می کنید مهم است ، چرا که باید ضد افتاب شما ، ملایم باشد و پوست حساس شمارا تجریک نکند ،‌ اما در عین حال خاصیت دفاعی خود را از دست ندهد. بهترین ضد آفتاب برای پوست حساس ، ضد آفتاب Anthelios XL لاروش پوزای SPF 50 است که به بهترین شکل ممکن از پوست های حساس مراقبت کرده و آن را تحریک نمی کند.

استفاده از ماسک های خواب همواره برای پوست مفید و موثر است ،‌حتی اگر پوست حساسی نداشته باشید. ماسک های خواب پوست شمارا در شب که اشعه ماورا بنفش ، مواد آٰایشی ،‌آأودگی های بیرونی و … وجود ندارند و پوست در حال استراحت است ، به بازسازی و ترمیم آن می پردازد.

پوست حساس

استفاده از مواد آرایشی نامناسب می تواند پوست شمارا حساس تر کند

پوست های حساس ،‌اغلب خشک و کم آب هستند و قابلیت جذب مناسب آب را ندارند، در نتیجه انتخاب یک ماسک خواب آبرسان ،‌ می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد . با یک ماسک خواب آبرسان می توانید پوستتان را قوی تر و مقاوم تر کنید. ماسک خواب آبرسان لانیژ ، یک آبرسان قوی ساخت کشور کره جنوبی است که عملکرد بسیار مناسبی برای پوست های حساس از خود نشان می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *