پوست, سلامت و زیبایی

همه چیز درباره‌ی کهکشان چرب پوست شما!

حتماً شما هم یکبار در عمرتان با جوش و آکنه روی صورت خود مواجه شده‌اید. جوش‌ها و آکنه‌ها امروزه یکی از مشکلات شایع در جوامع مختلف هستند که در هر سنی برای افراد اتفاق می‌افتد و موجب بروز تأثیرات منفی بر زیبایی فرد شود. وجود این مشکل به ویژه برای نوجوانان و بزرگسالان باعث شده تا متخصصان به بررسی علل و درمان این موضوع مشغول شوند.

آکنه‌های پوستی انواع مختلفی دارند که هر نوع از این آکنه‌ها، ریشه و درمان متفاوتی دارد. شناخت انواع و ویژگی های هر کدام از این جوش ها به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتر نسبت به درمان پوست خود اقدام کنید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی جنبه‌های مختلف مرتبط با بروز جوش و آکنه پوست بپردازیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید پوستی صاف، درخشنده و عاری از آکنه داشته باشید. تا داشتن پوستی زیبا، با ما همراه باشید.

 

 

انواع جوش صورت را بشناسید

 

شناخت انواع جوش به پیدا کردن روش درمان مناسب پوست شما کمک می‌کند. جوش‌ها در دو دسته التهابی و غیر التهابی قرار می‌گیرند که انواع مختلفی دارند. از انواع آن می‌توان به جوش‌های سرسفید، سرسیاه، پاپول‌ها، پوسچول‌ها، ندول‌ها و همچنین آکنه ندولار شدید یا همان آکنه‌های کیستیک اشاره کرد. جوش‌های غیر التهابی همان کومدون‌ها هستند که در نهایت به جوش سرسیاه یا سرسفید تبدیل می‌شوند. بقیه انواع جوش نیز در دسته‌ی جوش‌های التهابی قرار می‌گیرند. در ادامه با هرکدام از انواع جوش به تفکیک آشنا می‌شویم.

 

جوش‌های سرسفید

از انواع جوش می‌توان به جوش سرسفید اشاره کرد. تغییرات هورمونی باعث تغییر در میزان ترشح سبوم و چربی پوست می‌شود. با افزایش میزان ترشح چربی پوست و گیرافتادن سلول‌های مرده‌ی پوستی درون منافذ پوست، این عارضه‌ی پوستی برای بزرگسالان ایجاد می‌شود. امکان ایجاد این نوع جوش علاوه بر پوست  صورت، روی بدن و گردن نیز وجود دارد. البته موارد دیگری از جمله استرس و اضطراب، یائسگی و قاعدگی، بلوغ و خشک بودن بیش از حد پوست نیز ممکن است از عوامل به وجود آمدن این نوع عارضه‌ی پوستی باشد.

 

جوش‌های سر سیاه

جوش سر سیاه یا به اصطلاح جوش جوانی از انواع آکنه‌ها است که شایع ترین نوع جوش در بدن انسان‌ها است. این نوع جوش از جوش‌های قابل درمان بوده و بعد از درمان اثری از خود به جا نمی‌گذارد. همانطور که از اسمش پیداست، معمولاً در دوران جوانی و نوجوانی ظاهر می‌شوند. هنگامی که دهانه غدد چربی ساز پوست بسته شود، چربی نمی‌تواند از آن خارج شود؛ در نتیجه وقتی این ترشحات در زیر پوست تجمع پیدا کند جوش زیر پوستی ایجاد می‌شود. علت سیاه دیده شدن این نوع آکنه این است که منفذ کوچکی به بیرون باز کرده و سر این کومدون‌ها باز می‌شود. سپس چربی درون آن با هوا واکنش داده سیاه می‌شود. پس بر خلاف تصور همگان، علت سیاه بودن سر این جوش ها، جذب گرد و خاک و سلول‌های مرده پوست به خود نیست. نکته دیگری که راجع به این نوع آکنه وجود دارد این است که خوشبختانه پس از تخلیه شدن، از خود اثری بر جای نمی‌گذارد و جلوه بدی نیز به خود نمی‌گیرد.

پاپول‌ها

جوش پاپول یا سفت دانه‌ها، یکی از انواع جوش ها هستند. این جوش وقتی ایجاد می‌شود که چربی‌ اضافه پوست با باکتری به نام پروپیونی با هم ترکیب شوند. ترکیب این باکتری و چربی به پوست شما نفوذ کرده و باعث ایجاد عفونت و آکنه و جوش می‌گردد. این نوع جوش، همان جوش دردناکی است که بر روی پوست شما ایجاد می‌شود و معمولاً هاله‌ای صورتی رنگ دارد. تحریک این نوع جوش موجب ملتهب شدن و دردناک تر شدن آن می‌شود همچنین این کار ممکن است باعث پخش شدن این نوع جوش در صورت شما نیز بشود. پس بهتر است آن به حال خود رها کرده تا به صورت خود به خود درمان شود و با دست زدن به آن موجب تحریک پاپول‌ها نشوید.

 

پاسچول‌ها

این نوع جوش ها، تورم‌های سفید یا زردی هستند که با رنگ قرمز احاطه شده‌اند. گفته می‌شود این ماده سفید رنگ حاوی گلبول‌های سفید  یا سلول‌های مرده است. این جوش ها معمولا در ناحیه قفسه سینه، کمر و صورت دیده می‌شوند. پاسچول‌ها به جوش‌های چرکی نیز معروف‌اند. این نوع جوش‌ها به علت‌های مختلفی به وجود می‌آیند که از جمله این علل می‌توان به به‌هم‌ ریختگی هورمونی، بلوغ  و استرس اشاره کرد. در صورت دست‌کاری زیاد این جوش ها ممکن است بعد از بهبودی آن‌ها، از خود اثر زخم بر جای بگذارند.

 

جوش‌های ندول یا آکنه ندولار

ندول‌ها در سطح پوست ظاهر می‌شوند و غالباً مرکز مشخصی ندارند؛ اما بسیار دردناک هستند و به صورت گره‌های سفتی در زیر پوست احساس می‌شوند. این جوش ها به لمس حساس‌اند و در قسمت‌های عمقی پوست قرار گرفته‌اند. علت به وجود آمدن آن‌ها انسداد منافذ پوست است.

این جوش ها به دلیل بسته بودن منافذ در قسمت‌های عمق پوست قرار گرفته و موجب آسیب به بافت پوست می‌شود. این نوع عارضه پوستی بیشتر در مردان شایع است؛ اما معمولا خانم‌های بالغ نیز قبل از شروع دوره پریود خود، ممکن است با این عارضه مواجه شوند. هر چند در برخی منابع آمده است که ممکن است یکی از عوامل بروز این نوع جوش ها ارثی باشد. همچنان متخصصان نتوانسته‌اند علت وجود این عارضه پوستی را به خوبی توجیه کنند.

 

علت به وجود آمدن جوش و آکنه چیست؟

 

به وجود آمدن جوش و آکنه در پوست عوامل مختلفی دارد. خوب است بدانید، علاوه بر عوامل درونی مانند ژنتیک و هورمون‌ها، عوامل خارجی مانند سبک زندگی، آب و هوا، تغذیه و شرایط روحی نیز مؤثر است و نقش به سزایی در سلامت پوست و موی شما دارد. در ادامه، چند مورد از مهم ترین این عوامل را شرح می‌دهیم، تا بتوانید با آگاهی بیشتر، به درمان جوش و آکنه در صورت و بدن خود بپردازید.

 

با اصلاح سبک زندگی، جوش و آکنه را از بین ببرید!

امروزه سبک زندگی مدرن، به دلیل فشرده بودن زمان و سرعت انجام کار‌ها، موجب ایجاد استرس و اضطراب می‌شود که یکی از عوامل مهم در ایجاد تغییر بر روی کارکرد غدد چربی ساز پوست، افزایش سبوم و در نتیجه ایجاد جوش و آکنه بر روی صورت و بدن شماست. همچنین استرس و اضطراب، تاثیرات مخرب بیشتری بر سلامتی شما دارد که در این مقال نمی‌گنجد.

بنابراین، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در صدد اصلاح سبک زندگی خود برآیید و با پیدا کردن روش یک سبک زندگی آرام، جوش و آکنه را تا حد زیادی درمان کنید.

 

با تغذیه نامناسب، به سیاه چاله‌های پوستی سلام کنید!

از دیگر عوامل مهم در به وجود آمدن جوش و آکنه، تغذیه ناسالم و نامناسب است. مصرف زیاد شیرینی‌جات، شکلات، سس‌های چرب مانند مایونز و یا مصرف بیش از حد روغن‌های صنعتی موجب به وجود آمدن جوش و آکنه بر روی پوست شما می‌شود پس پیشنهاد ما به شما کم کردن مصرف قند و چربی و رو آوردن به رژیم سالم خوری و جایگزین کردن میوه و سبزیجات به جای خوراکی‌های مضر صنعتی است که هم باعث سلامت جسمانی  و هم باعث کم شدن جوش آکنه در سطح صورت و بدن شما می‌شود.

 

لوازم آرایش نامناسب، مرگ تدریجی پوست، افزایش تصاعدی آکنه.

ممکن است شما هم زمان زیادی را بیرون از منزل صرف کنید و درگیر معضل همیشگی میکاپ روزانه باشید. استفاده نادرست از لوازم آرایش و یا استفاده کردن از لوازم آرایش بی کیفیت، موجب ایجاد جوش و آکنه می‌شود و نه تنها سلامت پوست شما را به خطر می‌اندازد، بلکه موجب از بین رفتن تدریجی زیبایی پوست شما نیز می‌شود. همچنین به مرور با ایجاد جوش‌های زننده در زیر میکاپ باعث آزار شما خواهد شد.

در این شرایط پیشنهاد ما به شما استفاده از کرم پودر های ضد جوش و آکنه است که علاوه بر حفظ زیبایی پوست شما از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری کرده و حافظ سلامت پوست شما نیز خواهد بود.

 

چطور جوش و آکنه را درمان کنیم؟

 

اکنون که با علت و چگونگی ایجاد جوش‌ها و انواع مختلف آن‌ها آشنا شدید، تصمیم داریم به برسی روش‌های پیشگیری و درمان جوش آکنه بپردازیم. البته در نظر داشته باشید که یکی از مطمئن ترین روش‌ها مراجعه به متخصص پوست برای بررسی و درمان مناسب با پوست شما است.

 

پیشگیری بهتر از درمان است!

همیشه یکی از بهترین روش ها برای نجات از جوش و آکنه پیشگیری از به وجود آمدن آن‌هاست. برای پیشگیری از ایجاد جوش و آکنه، معمولا باید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی سالیسیلیک اسید و نیاسینامید و همچنین ماندلیک اسید  هستند.

سالیسیلک اسید یکی از انواع بتا هیدروکسیدها است که با لایه برداری قوی از پوست، به تمیز نگه داشتن پوست کمک می‌کند. همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، موجب جلوگیری از ایجاد جوش بر روی پوست شما می‌شود.

نیاسینامید یکی از گروه‌های ویتامین B3 است که علاوه بر داشتن خواص ضد التهابی و کاهش التهابات ناشی از آکنه، به کنترل تجمع سبوم در سطح پوست شما کمک می‌کند. در نتیجه از تجمع چربی در منافذ پوست جلوگیری کرده و همچنین از پوست شما در مقابل اشعه پرتوی فرابنفش محافظت می‌کند.

ماندلیک اسید نوعی از آلفا هیدروکسید اسید است که موجب تعدیل ایجاد چربی در سطح پوست می‌شود و همچنین کاربرد ضد پیری و روشن کنندگی پوست را نیز بر عهده دارد. این ترکیب معمولا زمانی به شما پیشنهاد می‌شود که پوست خشکی داشته باشید، زیرا همانطور که گفته شد یکی از عوامل ایجاد جوش های سر سفید، خشکی بیش از حد پوست است. برای اثربخشی بهتر، باید هفته‌ای دوبار از این محصول استفاده کنید.

روش‌های درمانی آکنه چیست؟

در کنار  استفاده از محصولات پیشگیری کننده از آکنه و جوش، می‌توانید بعد از ایجاد آکنه نیز از محصولات درمانی استفاده کنید تا علاوه بر از بین رفتن دائمی آکنه، لک‌های باقی‌مانده نیز از بین برود و از داشتن پوستی زیبا، صاف و درخشنده لذت ببرید. یکی از روش‌های از بین بردن جوش استفاده از شوینده های مناسب ضد جوش برای پوست شماست که با استفاده روزانه از آن می‌توانید پوستی زیبا به خود هدیه کنید. با این کار آلودگی‌های سطحی، سلول‌های مرده و چربی‌های اضافه‌‌ی پوست از بین رفته و احتمال ایجاد جوش کم‌ می‌شود.

به غیر از استفاده از شوینده‌های صورت، استفاده از تونر ها نیز موثر است و به کاهش جوش و آکنه در سطح پوست شما کمک می‌کند. انواع تونر‌ها با تنظیمPH  پوست در کم شدن جوش‌های صورت مفید هستند.

یکی دیگر از محصولات موثر دراز بین بردن جوش ها ، استفاده از لوسین های خشک کننده جوش است. دقت داشته باشید که برای استفاده از انوع لوسیون ها باید پوست صورت تمیز باشد؛ یعنی زمان استفاده از آن بعد از استفاده از شوینده است.

از دیگر مواردی که می‌توانید از آن کمک بگیرید، سرم های ضد جوش است که معمولا تاثیر به سزایی در شفاف شدن پوست شما دارد. پیشنهاد می‌شود در انتهای روز و بعد از شستن صورت خود با شوینده، در قسمت هایی از پوست که دارای جوش است مقدار مناسبی از سرم ریخته و بین 10 الی 15 دقیقه ماساژ دهید تا سرم به خوبی جذب پوست شود. این نوع سرم ها، بسته به نوع آن، اثر خود را به تدریج بعد از حدود یک هفته نمایان می‌کنند. در کنار استفاده از این محصولات به شما پیشنهاد می‌کنیم تا برای از بین بردن لکه‌های به وجود آمده بعد از درمان به استفاده از سرم های ضد لک نیز بپردازید.

 

 

سخن پایانی

پوست سالم و زیبا یکی از نعمت‌های الهی است که ممکن است با وجود جوش و آکنه بر روی آن سلامتی و زیبایی پوست ما در معرض تهدید قرار بگیرد. ما در این مقاله سعی کردیم با برسی انواع جوش صورت  و بدن، علت‌های به وجود آمدن آن و همچنین معرفی روش‌های درمان به شما کمک کنیم تا بتوانید از این نعمت الهی به خوبی محافظت کنید. همچنین تلاش کردیم با معرفی محصولات پوستی ضد آکنه و ضد جوش، کار شما را در انتخاب روش‌های درمان کمی آسان تر کرده باشیم. داشتن روتین پوستی مناسب همراه با استفاده از محصولات ضد جوش و پیروی از رژیم غذایی سالم کمک می‌کند تا پوستی صاف عاری از هر نوع جوش داشته باشید. دقت داشته باشید قبل از استفاده از هر محصول مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. در آخر ذکر این توصیه ضروری است که برای درمان جوش‌هایی که در طولانی مدت از بین نرفته‌اند حتماً به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *