سلامت و زیبایی

راه های تقویت مو

راه های تقویت مو

همه می خواهند موهایی قوی، براق و قابل کنترل داشته باشند. اما رسیدن به این خواسته می تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از ما با نوعی مشکل  و چالش برای موهای  سر و کار داریم که مانع از رشد و تقویت موهایمان  می شود.

ژن ها در مورد نوع، قدرت و حجم مو نقش مهمی دارند. اما این بدان معنا نیست که شما هیچ کنترلی روی موهای خود ندارید.

در این مطلب ، چند راهکار را بررسی خواهیم کرد که می‌توانید برای کمک به تقویت تار موهای خود، افزایش رشد و تقویت مو، و بهبود ظاهر و سلامت موهای خود انجام دهید.

تقویت مو

راه های تقویت مو

راه های تقویت مو ‌:

1. حرارت را کم کنید

سشوار، اتوهای صاف کننده، بیگودی داغ و سایر ابزارهای حالت دهنده گرم شده می توانند به موهای شما آسیب های جدی وارد کنند، به خصوص اگر موهای شما نازک، خشک یا مستعد شکستن باشند. گرمای بیش از حد می تواند موهای شما را ضعیف کند و در نتیجه موهای شما آسیب دیده یا وز شود.

برای محدود کردن آسیب ناشی از خشک کردن مو، محققانی که در سال 2011 مطالعه ای انجام دادند، توصیه می کنند سشوار را در فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری از سطح موهای خود نگه دارید و سشوار را در حرکت نگه دارید و روی یک نقطه متمرکز نشوید.

سشو و سایر ابزار حالت دهنده گرم خود را به دو یا سه بار در هفته محدود کنید تا  به موهایتان فرصت دهید بهبود پیدا کنند.

سشوار و سایر ابزارهای حالت دهنده گرم شده خود را روی دمای کمتری تنظیم کنید تا احتمال آسیب مو را کاهش دهید. همچنین می توانید از یک محصول محافظ حرارت روی موهای خود استفاده کنید تا آسیب را به حداقل برسانید.

2. مصرف ویتامین خود را افزایش دهید

مانند بقیه بدن، موهای شما برای سالم و قوی بودن به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارند. منبع معتبر تحقیقات نشان داده است که کمبودهای تغذیه ای ممکن است با ریزش مو مرتبط باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی که ممکن است برای رشد مو  و تقویت مو مهم باشند عبارتند از:

ویتامین A: موجود در سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج، شیر، تخم مرغ و ماست
ویتامین های گروه B، به ویژه بیوتین: در زرده تخم مرغ، جگر، ماهی قزل آلا، آووکادو، آجیل و دانه ها و محصولات لبنی یافت می شود.
ویتامین C: منابعی شامل مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه ای حاوی این ویتامین هستند.
ویتامین D: موجود در ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده مانند شیر و آب پرتقال
ویتامین E: منابع خوب شامل تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو است
آهن: در صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، عدس و اسفناج یافت می شود.
روی:در صدف، گوشت گاو، دانه کدو تنبل و عدس وجود دارند .

اگر دریافت مواد مغذی لازم از غذاهایی که می خورید دشوار است، ممکن است بخواهید مولتی ویتامین هایی حاوی این ویتامین ها و مواد معدنی را در نظر بگیرید. یکی از محصولات توصیه شده برای تقویت مو ،‌ استفاده از پاستیل تقویت مو شوگر بیر هیر است، این محصول خلاقانه و خوشمزه به دلیل آسانی مصرف و تاثیر گذاری فوق العاده اش همواره مورد استقبال قرار می گیرد. پاستیل های تقویت کننده مو شوگر بیر هیر ،‌دارای مجموعه کاملی از ویتامین ها هستند که می توانند علاوه بر مو ها ، بر سایر قسمت های بدن هم تاثیرات مثبت زیادی بگذارد.

با این حال، مهم است که قبل از مصرف هر گونه مکمل، به ویژه بیوتین، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد بیوتین می‌تواند بر نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی، مانند آزمایش‌هایی که برای تشخیص حملات قلبی طراحی شده‌اند، تأثیر بگذارد.

3. به اندازه کافی شامپو مصرف کنید.
تمیز نگه داشتن موهایتان مهم است، اما بیشتر شامپوها از موادی استفاده می‌کنند که چربی طبیعی موهای شما را از بین می‌برند تا چربی مو را کاهش دهند و کثیفی را از بین ببرند.

اگر موهای شما بسیار چرب باشد می توانید به جای هر روز، دو تا سه بار در هفته با شامپو بشویید. شستن بیش از حد موها ممکن است باعث خشک شدن آن و احتمالا ضعیف شدن ساقه مو شود.

تقویت مو

با استفاده از مکمل ها ،‌ ریزش موهایتان را کمتر کنید

4. پوست سر خود را ماساژ دهید

افزایش گردش خون در پوست سر ممکن است به تقویت مو، سلامت و وضعیت پوست سر شما کمک کند و همچنین جریان خون را در فولیکول های مو افزایش دهد.

طبق یک مطالعه کوچک در سال 2016، یک ماساژ روزانه 4 دقیقه ای پوست سر ممکن است توانایی افزایش ضخامت و استحکام مو را در طول زمان داشته باشد.

شما می توانید با اعمال فشار در حرکات دایره ای با نوک انگشتان خود به مدت چند دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید. می توانید این کار را روی موهای خشک یا زمانی که موهایتان خیس هستند، درست قبل از استفاده از شامپو انجام دهید.

همچنین می توانید یک ماساژور پوست سر بخرید. این دستگاه های دستی و شبیه برس برای تحریک پوست سر و تقویت مو کار می کنند.

5. پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید

دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی برای رشد مو مهم است، زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده اند. منبع معتبر تحقیقات نشان می دهد که کمبود پروتئین در رژیم غذایی می تواند منجر به نازک شدن مو و ریزش مو شود.

غذاهای غنی از پروتئین که ممکن است به تقویت  مو کمک کنند عبارتند از:

تخم مرغ
ماهی مانند ماهی خال مخالی و سالمون
آجیل و دانه ها
گوشت کم چرب
اسفناج و کلم پیچ
لوبیا و حبوبات

تقویت مو

از ماسک های طبیعی استفاده کنید

6. ماسک زرده تخم مرغ را امتحان کنید

زرده تخم مرغ حاوی همان پروتئین هایی است که یک فولیکول مو قوی را تشکیل می دهد. و طبق یک مطالعه در سال 2018، پپتیدهای موجود در زرده تخم مرغ ممکن است به تحریک رشد مو و تقویت مو کمک کنند.

زرده تخم مرغ همچنین حاوی چندین ماده مغذی ضروری است که منبع معتبری برای رشد مو و موهای سالم مرتبط است، از جمله ویتامین A و D، بیوتین و فولات.

با انجام مراحل زیر می توانید ماسک زرده تخم مرغ خود را درست کنید :

 3 زرده تخم مرغ و 3 تا 4 قاشق روغن نارگیل استفاده کنید
این دو ماده را به خوبی با هم مخلوط کنید.
هنگامی که مخلوط به خوبی مخلوط شد، به پوست سر و ریشه خود بمالید.
پس از استفاده از مخلوط، کلاه حمام را روی سر خود قرار دهید.
بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی سرتان بماند.
سپس آن را با آب خنک بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *