سلامت و زیبایی

آمپول بیوتین و بپانتن و تاثیرات آن

آمپول بیوتین و بپانتن و تاثیرات آن

آمپول بیوتین و بپانتن از جمله داروهای کاربردی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها توسط متخصصان تجویزمی شود. این دارو یکی از داروهای رایج در درمان ریزش و کم پشتی مو است. در این مقاله به بررسی  آمپول بیوتین و بپانتن ، طریقه مصرف ، عوارض و فواید آن می پردازیم.

به طور کلی ، دزافراد سالم و بالغ سه دلیل برای ریزش و کم پشتی مو وجود دارد؛ این سه دلیل اصلی شامل ژنتیک ، سن بالا و تغذیه می باشد .برخی افراد هم به دلایل بهداشتی و یا عوارض مصرف برخی دارو های خاص ، دچار ریزش مو می شوند ؛ اما تحقیقات علمی نشان داده است که اصلی ترین علت ریزش مو برای بانوانی که زیر ۵۰ سال دارند ، دلایل تغذیه ای و کمبود ویتامین است .

برای داشتن موهای سالم ازاسفناج ، ماهی ، تخم مرغ ، ماست ، سیب زمینی شیرین ، آووکادو ، صدف و دانه کدو تنبل در رژیم غذاییتان استفاده کنید .اگر ریزش مو به علت ژنتیک ویا کهولت سن باشد در این صورت قابل درمان نیست و با تغذیه مناسب و تزریق ویتامین می توان از آن جلوگیری کرد. ویتامین ها باعث استحکام ریشه مو و رشد سریعتر مو می شوند .

آمپول بیوتین و بپانتن

آمپول بیوتین و بپانتن

بیوتین و بپانتن:

برخی از ویتامین ها محلول در آب و برخی محلول در چربی هستند ، ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیر نمی شوند و باید آن ها را بطور مداوم در رژیم غذایی روزانه رعایت کرد .تمامی ویتامین های گروه Bاز این دسته اند .

هر فردی باتوجه به موقعیت و سنی که دارد ، نیاز متفاوتی به ویتامین ها دارد . بیوتین و بپانتن در تامین انرژی بدن نقش اساسی دارند . مو هم برای رشد به کراتین نیاز دارد ، بیوتین و بپانتن روی آنزیم های تامین کننده پروتئین کراتین تاثیر می گذارند و میزان تولید آن را تنظیم می کنند ؛ به همین علت آمپول این ویتامین ها از جمله داروهای رایج و کاربردی در زمینه ریزش مو هستند .

آمپول بیوتین و بپانتن

آمپول بیوتین و بپانتن

علائم کمبود بیوتین در بدن :

علائم کمبود ویتامین بیوتین ، که به آن ویتامین H ،( مخفف hair به معنای مو )هم می گویند ، می تواند شوره سر ، موخوره ، مشکلات گوارشی مانند یبوست و… باشد .

بیوتین و بپانتن چه فوایدی دارند ؟

هنگامی که بدن با کمبود ویتامین های بیوتین و بپانتن مواجه می شود پزشکان در اکثر مواقع بیوتین را به صورت قرص تجویز می کنند اما در شرایطی که فرد وضعیت حادی داشته باشد و یا مشکلات جذب داشته باشد پزشکان برای تسریع بخشیدن به روند درمان آمپول بیوتین و بپانتن را توصیه می کنند .

در کل میزان اثر گذاری قرص و یا امپول یکسان است، ولی آمپول ها سریعتر تاثیر می گذارند و اگر از آمپول استفاده کنید ، زودتر نتیجه می گیرید . پس از استفاده از این محصول ریزش مو از بین رفته و ریشه مو مستحکم تر می شود ، به علاوه این ویتامین ها بر روی شفافیت پوست و استحکام ناخن ها و همچنین از بین بردن افسردگی ، تاثیرات مثبت دارند .

روش استفاده از آمپول بیوتین و بپانتن :

آمپول بیوتن و بپانتن را باید حتما طبق دستور پزشک مصرف کنید . مقدار و نوع مصرف این دارو بستگی به عوامل مختلفی از جمله سن ، جنس ، مشکل فرد و … دارد که حتما باید توسط پزشک تعیین شود . معمولا تزریق بیوتین و بپانتن هفته ای یک بارانجام می گیرید و به مدت ۶ هفته ادامه پیدا می کند ؛ البته بعضی ها معتقدند که دوره درمان باید تا سه ماه ادامه دار باشد .

نکته ی مهمی که درباره تزریق این ویتامین ها وجود دارد این است که آن ها تولید انرژی می کنند و ممکن است خواب شمارا برهم بزنند. در صورتی که این داروهارو از عصر به بعد تزریق کنید ، به احتمال زیاد دچار بی خوابی شبانه می شوید. بنابراین سعی کنید تا قبل ازعصر ویتامین تزریق کنید .

بسته بندی های  آمپول بیوتین ۶ عددی است و هرکدام یک میلی لیتر حجم دارد و بپانتن ۶ آمپول دو میلی لیتری دارد. این دارو به دو روش عضلانی و یا بطور مستقیم روی سر انجام می شود که روش دوم روش امن و مناسبی نیست و بهتر است تزریق این آمپول را به صورت زیرپوستی و یا داخل رگی توسط پزشک انجام شود .

آمپول بیوتین و بپانتن

آمپول بیوتین و بپانتن

عوارض استفاده از آمپول بیوتین و بپانتن :

اگر تحت نظر پزشک از این دارو استفاده می کنید ، جای نگرانی وجود ندارد؛ اما لازم است بدانید که استفاده بیش از حد برخی ویتامین ها و مکمل ها خطرات و عوارض جانبی زیادی را به وجود می آورند. مصرف بیش از آمپول بیوتین و بپانتین ، ممکن است میزان تعرق را زیاد کند و باعث اسهال ، تکرر ادرار و حالت تهوع خفیف شود . این دارو در رشد ناخن ها موثر است ؛ بنابراین اگر ناخن هایتان رشد غیر عادی دارند ، احتمالا از عوارض جانبی مصرف آمپول بیوتین و بپانتن است .

این دارو اگر به میزان زیاد در دوران بارداری استفاده شود می تواند باعث سقط جنین شود . اگر دچار بیماری های زمینه ای مانند فشار خون ، بیماری های قلبی ، کلیوی ، پوستی و .. هستید ، حتما باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید . یکی دیگر از عوارض احتمالی ، تغییر کردن سطح گلوکز خون است که باعث ایجاد اختلال در نتایج آزمایش ها است . بنابراین اگر قند خون دارید ، بهتر است از بی خطر بودن این دارو اطمینان حاصل کنید. به طور کل عوارض جانبی مصرف این ویتامین ها حتی به مقدار زیاد ،به ندرت در افراد یافت شده است .

نکته : اگر پس از تزریق آمپول بیوتین و بپانتن ، احساس سرگیجه ، خواب آلودگی و سردرد می کنید ، از رانندگی و یا انجام دادن کارهای سنگین اجتناب کنید. در زمان مصرف این محصول توصیه می شود که از مصرف الکل دوری کنید چرا که احساس گیجی را تشدید خواهد کرد و ممکن است برایتان خطرآفرین باشد .

برای خرید آمپول بیوتین و بپانتن ، حتما به داروخانه های مطمعن و معتبر مراجعه کنید و از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید .در بسیاری از موارد توصیه می شود که در کنار این محصول ،  مکمل تقویت کننده مو هم مورد استفاده قرار بگیرد تا نتایج بهتر مشاهده شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *