سلامت و زیبایی

میزان spf کرم ضد آفتاب چیست؟

میزان spf کرم ضد آفتاب چیست؟

میزان spf کرم ضد آفتاب چیست؟

چرا باید ضد آفتاب بزنیم؟

برای اینکه بدانید چرا مصرف روزانه ضد آفتاب امر بسیار مهمی است، بهتر است با مضرات آن آشنا شوید. در حقیقت می‌توان گفت اشعه ماورا بنفش آفتاب، از دو طیف UVA و UVB تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها عوارض خاصی برای پوست شما به دنبال دارند:

مضرات اشعه UVA

اشعه‌های UVA در علم پزشکی و درماتولوژی با نام اشعه‌های پیری نیز شناخته می‌شوند. پرتوهای UVA، استرس اکسیداتیو و تولید رادیکال‌های آزاد سلولی را در بافت پوست افزایش می‌دهند. در نتیجه، پوست به مرور زمان قدرت ترمیم و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. از طرفی، نور آفتاب باعث خشکی و دهیدراتاسیون پوست نیز می‌شود. تمام این عوارض در کنار یکدیگر، باعث ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست شما خواهند شد.

مضرات اشعه UVB

همه ما با قدرت سوزانندگی نور آفتاب و مشکلاتی از قبیل التهاب و آفتاب سوختگی آشنایی داریم. جالب است بدانید مقصر این فاجعه چیزی جز پرتوهای ماورا بنفش UVB نیست. البته این اشعه نسبت به UVA قدرت نفوذ پایین‌تری دارد و درصد بالایی از آن توسط شیشه یا حتی سدهای شفاف فیزیکی مسدود می‌شود.

با قرار گرفتن در معرض آفتاب، پوست شما در کسری از ثانیه مورد هجوم این دو پرتو و عوارض جبران ناپذیر آن‌ها قرار می‌گیرد. اما خبر خوب این است که استفاده مداوم و روزانه از ضد آفتاب شما را نجات می‌دهد. ضد آفتاب‌ها مانند سپرهای نامرئی از پوست شما در برابر اشعه ماورا بنفش ساطع شده از خورشید محافظت می‌کنند. این محصول همچنین از آفتاب سوختگی، التهاب پوست، لک پوستی، ایجاد چین و چروک و پیری زودرس نیز جلوگیری می‌نماید.

 

میزان spf کرم ضد آفتاب چیست؟

میزان spf کرم ضد آفتاب چیست؟

چه کسانی باید از ضد آفتاب استفاده نمایند؟

از کودکان و نوجوانان تا بزرگسالان و میانسالان، در‌واقع فرقی نمی‌کند در چه گروه سنی هستید. استفاده از ضد آفتاب برای تمام افرادی که ساعاتی از روز را در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند امری ضروری است.

همان‌طور که اشاره شد، اشعه ماورا بنفش آفتاب قدرت نفوذ بسیار بالایی دارد و به راحتی می‌تواند به لایه‌های سطحی پوست نفوذ نماید. این اشعه‌ها، با تحریک عواملی همچون استرس اکسیداتیو و جهش‌های سلولی می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های پوستی گسترده و سرطان پوست شوند. آمارهای ثبت شده در این زمینه نشان می‌دهند که از هر 5 نفر آمریکایی، 1 نفر به سرطان پوست مبتلا می‌شود. متخصصان معتقدند یکی از عوامل اصلی پیشرفت و گسترش این نوع سرطان، اشعه ماورا بنفش آفتاب است.

چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟

فرقی نمی‌کند در چه فصلی از سال باشیم، حتی زمانی که هوا ابری است و هیچ نشانی از روشنایی خورشید در آسمان وجود ندارد، اشعه‌های نامرئی ماورا بنفش خودشان را به سطح زمین می‌رسانند. به این معنی که شما باید در هر شرایطی، از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر نور آفتاب محافظت نمایید. حتی اگر قرار است روز خود را در خانه بگذارنید نیز، متخصصان توصیه می‌کنند از مصرف ضد آفتاب غافل نشوید.

میزان spf کرم ضد آفتاب چیست؟

اولین و مهمترین قدم برای تهیه ضد آفتاب‌ها، تعیین فاکتور SPF است. اما SPF دقیقا چیست و چرا باید به آن توجه کرد؟ چیزی که همه ما با اصطلاح SPF می‌شناسیم، در واقع مخفف عبارت «محافظت در برابر آفتاب» است. این فاکتور نشان می‌دهد که یک محصول ضد آفتاب، تا چه حد از پوست شما در برابر آسیب ناشی از پرتوهای مختلف ماورا بنفش آفتاب محافظت می‌نماید.
محصولات ضد آفتاب از نظر بازه SPF به طور کلی بین دو محدوده 15 تا 50+ قرار می‌گیرند. با توجه به گفته متخصصان پوست، SPF 30 بیشترین میزان محافظت عمومی را برای پوست شما فراهم می‌نماید و بهترین SPF ضد آفتاب محسوب می‌شود. این اشعه حدود 97 درصد از اشعه UVB و 93 درصد از اشعه UVA را مسدود می‌کند.

توجه داشته باشید، افزایش تصاعدی فاکتور SPF از عدد 30 به 50 تا 100، به معنی افزایش قدرت محافظت‌کنندگی چشمگیر آن‌ها نیست. فاکتور SPF 50، حدود 98 درصد و فاکتور SPF 100 حدود 99 درصد از اشعه ماورا بنفش آفتاب را مسدود می‌کند. همان‌طور که می‌بینید، تفاوت قدرت محافظتی این فاکتورها حدود 1 تا 2 درصد است که در بیشتر موارد قابل چشم پوشی است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *