سلامت و زیبایی

ضد آفتاب چیست؟ نحوه استفاده صحیح از آن چگونه است؟

آیا می‌دانید مهم‌ترین محصول مراقبت پوستی ضد آفتاب است؟ حتی اگر تنها این محصول پوستی را در روتین خود داشته باشید و مرتب از آن استفاده کنید تا حد زیادی از پیری پوست خود جلوگیری می‌کنید. با ما همراه باشید تا هر آن‌چه که باید درباره این محصول پراهمیت بدانید را به شما بگوییم.

ضد آفتاب چیست؟

این کرم‌ها جزو اصلی‌ترین محصولات مراقبت پوستی هستند که از پوست بدن در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) و عوارض و بیماری‌های ناشی از آن محافظت می‌کنند.

چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

دلایل استفاده از این کرم آنقدر زیاد و مهم است که نمی‌‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. بیایید تا مهم‌ترین آن‌ها را با هم بررسی کنیم:

  • از پوست شما در مقابل اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند: این محصول مانند یک سد دفاعی برای پوست عمل می‌کند و از طریق جذب یا بازتاب اشعه UV مانع از آسیب دیدن پوست می‌شود.
  • از پیری زودرس پوست شما جلوگیری می‌کند: اگر سلامت، زیبایی و جوانی پوستتان برای شما اهمیت دارد، به جای استفاده از محصولات پوستی متنوع، کافی است فقط از این کرم محافظتی استفاده کنید. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که استفاده مداوم و صحیح از این کرم‌، از پیری، چین و چروک و ایجاد لک روی پوست جلوگیری می‌کند. همچنین، این کرم از بیوتین، کلاژن و پروتئین‌های موجود در پوست محافظت کرده و باعث سلامت و درخشندگی پوست می‌شود.
  • ریسک ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد: سرطان پوست یکی از رایج‌ترین انواع سرطان در دنیا است. با استعمال روزانه و همیشگی از کرم ضد آفتاب مانع از بروز سرطان پوست می‌شوید.
  • از آفتاب‌سوختگی پوست شما جلوگیری می‌کند: اشعه UVB خورشید باعث ایجاد آفتاب ‌سوختگی پوست می‌شود. آفتاب‌ سوختگی پوست را نازک و حساس کرده و باعث به وجود آمدن عارضه‌هایی مثل تاول، التهاب، خشکی و قرمزی پوست می‌شود.

ضد آفتاب خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

حالا که با دلایل استفاده از این کرم آشنا شدید خوب است بدانید که در هنگام خرید باید به چه ویژگی‌هایی توجه کنید تا بهترین انتخاب را با توجه به نوع پوست خود نیز داشته باشید.

SPF مناسب داشته باشد:

  • مهم‌ترین استانداردی که در هنگام خرید این نوع کرم به آن باید توجه کنید، SPF یا فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. نور خورشید دو نوع اشعه UVA و UVB از خود ساطع می‌کند. SPF شاخصی است که میزان محافظت از پوست را در برابر اشعه UVB که عامل سوختگی آن است، نشان می‌دهد. برای مثال، SPF 50 به این معنی است که کرم، 50 برابر بیشتر از زمانی که پوست فاقد کرم باشد، از آن محافظت می‌کند. این کرم‌ها معمولا در SPFهای 15، 30، 50 و 100 وجود دارند که به ترتیب 93، 97، 98 و 99 درصد از اشعه UVB را فیلتر می‌کنند. معمولا توصیه می‌شود از کرمی با SPF حداقل برابر با 30 استفاده کنید.
  • مورد دیگری که یک کرم خوب باید داشته باشد این است که از نوع طیف وسیع باشد. این شاخص که با علامت PA روی بسته‌بندی شناخته می‌شود، از پوست در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محاظت می‌کند.

ضد آفتاب

به ترکیبات دقت کنید:

  • یکی از ویژگی‌هایی که یک ضد آفتاب خوب باید داشته باشد این است که فاقد الکل و پارابن باشد.

سازگار و متناسب با پوست شما باشد:

  • برای خرید این کرم مراقبت پوست، حتما به این نکته توجه کنید که متناسب با نوع پوست شما باشد. برای مثال اگر پوست شما خشک است بهتر است از کرم‌هایی استفاده کنید که دارای مرطوب‌کننده باشند. ولی اگر پوست چربی دارید باید نوعی را انتخاب کنید که بافت سبکی داشته و فاقد چربی باشد تا منافذ پوستتان بسته نشود. در صورتی که از کرم متناسب با پوست خود استفاده نکنید، نه تنها سودی برای شما نخواهد داشت، بلکه باعث به وجود آمدن مشکلاتی نیز خواهد شد.

در برابر آب و تعریق مقاوم باشد:

  • اگر اهل ورزش کردن هستید سعی کنید کرمی را انتخاب کنید که در برابر تعریق حاصل از ورزش مقاوم بوده و یا بعد از شنا تا حدودی SPF خود را حفظ کند.

چه زمان‌هایی بهتر است از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

برخی تصور می‌کنند که فقط در فصول گرم سال باید از این کرم برای مقابله با آسیب‌های نور خورشید استفاده کرد. اما واقعیت این است که در تمام روزهای سال و حتی روزهای برفی نیز هنگام خروج از خانه، باید از این کرم استفاده کنید.

خیلی از متخصصان بر این باورند که حتی در خانه نیز باید از این کرم استفاده کرد. زیرا اشعه UV در خانه از طریق لامپ‌ها، نور صفحه گوشی و لپتاپ و پنجره نیز ساطع شده و جذب پوست می‌شود.

روش صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب

استفاده نادرست از کرم ضد آفتاب باعث می‌شود که اثر بخشی لازم را برای پوست نداشته باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید این کرم حداکثر حفاظت از پوست شما را داشته باشد حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • حتما 20 تا 30 دقیقه قبل از این‌که از منزل خارج شوید از کرم استفاده کنید، زیرا جذب آن به پوست زمان‌بر است.
  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید آن را مد نظر قرار دهید این است که مقدار کافی از این کرم بر روی پوست خود استفاده کنید تا بتواند به طور کامل از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند. هر بار استفاده برای صورت، لازم است دو بند انگشت از این کرم را به صورت خود بمالید.
  • شاید فکر کنید که بعد از یک‌بار استفاده از این کرم در طول روز دیگر نیازی به استفاده مجدد نیست. اما برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و آسیب به پوست، باید هر 2 الی 3 ساعت آن را تجدید کنید.

ضد آفتاب‌ها چگونه از پوست محافظت می‌کنند؟

این کرم‌ها معمولا از دو نوع مانع فیزیکی و شیمیایی برای محافظت از پوست استفاده می‌کنند. ترکیبات فیزیکی مثل دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی اشعه UV را منعکس و بازتاب می‌کنند. در حالی که موانع شیمیایی مثل اکتینوکسات و  اکسی بنزون اشعه UV را جذب کرده و به صورت گرما آزاد می‌کنند.

سخن پایانی

این کرم‌ها جزء جدایی ناپذیر و مهم محصولات مراقبت پوستی بوده که برای پیشگیری از بیماری‌های پوستی و آفتاب ‌سوختگی باید استفاده شوند. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره این محصول مرقبت پوستی به شما ارائه دهیم. اگر قصد خرید انواع کرم‌ ضد آفتاب ایرانی و خارجی را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از فروشگاه اینترنتی سایرن گالری دیدن کرده و سفارش خود ثبت کنید.

کلمه کلیدی: ضد آفتاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *