سلامت و زیبایی

چگونه بهترین ضدآفتاب را انتخاب کنیم ؟

چگونه بهترین ضدآفتاب را انتخاب کنیم ؟

احتمالا برای شماهم پیش آمده که قبل از حرکت به سمت ساحل ، به یک فروشگاه رفته اید و هر ضدآفتابی که ظاهرش را پسندیدید ، برداشته اید . اما متخصصان پوست ، انتخاب ضد آفتابی را توصیه می کنند که برای نوع پوست شما مناسب باشد و نیاز های ویژه آن را برطرف کند. در ادامه این مطلب ، نحوه انتخاب بهترین ضدآفتاب برای انواع پوست را باهم بررسی می کنیم .

چگونگی انتخاب بهترین ضدآفتاب

چگونگی انتخاب بهترین ضدآفتاب

چرا مهم است که کرم ضدآفتاب مناسب نوع پوستتان را انتخاب کنید ؟

کاربرد اصلی ضدآفتاب این است که از پوست شما دربرابر اشعه های فرابنفش و نور مرئی که توسط انسان قابل مشاهده نیست ، محافظت می کند . قرار گرفتن دربرابر نور مستقیم افتاب، آن هم هرروز و به مقدار زیاد ، نه تنها باعث پیری پوست می شود، بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست را هم افزایش می دهد .

طبق گفته بنیاد سرطان پوست ، استفاده منظم و روزانه از ضدآفتاب مناسب ، خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی را تا ۴۰ درصد ، و خطر ابتلا به مالونامارا تا ۵۰ درصد کاهش می دهد . در واقع انتخاب ضدآفتاب، باید یک انتخاب ضروری برای همه باشد؛ نه اینکه قبل از رفتن به ساحل و یا سفر آن را از فروشگاه های نزدیک بدون اطلاع دقیق از نوع آن ،‌انتخاب کنبد .

چگونه تشخیص دهیم کدام کرم ضدآفتاب برای شما مناسب است ؟

هنگام خرید ضدآفتاب ، عوامل زیر را باید در نظر بگیرید :

طیف گسترده :

متخصصان پوست بر اهمیت یک ضد آفتاب با طیف وسیع تاکید دارند ، به گونه ای که از پوست شما دربرابر اشعه uvb محافظت کند . اشعه uvb و  uva باعث قرمزی و آفتاب سوختگی پوست ، و همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان پوست شوند ، به علاوه می توانند پیری زودرس و یا پیری پوست را به همراه داشته باشند .

این مورد را در نظر بگیرید که کرم ضدآفتاب پس از مدتی قدرت خود را از دست می دهد ، به همین علت بهتر است که هر دو یا سه ساعت یکبار آن را تمدید کنید و ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن ، به صورتتان ضد آفتاب بزنید .

ضدآفتاب های ضدآب، مقاوم ترند.

ضدآفتاب های ضدآب، مقاوم ترند.

ضد آب :

یک ضد آفتاب مقاوم دربرابر آب حتی زمانی که درحال شنا و عرق کردن هستید ، خاصیت خود را حفظ و از پوست شما محافظت می کند . برخی از ضد آفتاب ها دربرابر آب مقاومت بیشتری دارند ، به همین دلیل ماندگاری بیشتری هم دارند .

مواد معدنی به جای مواد شیمیایی :

ضد آفتاب های معدنی ، معمولااز مواد طبیعی مثل اکسید روی و یا دی اکسید تیتانیوم ساخته شده اند . بهترین ضدآفتاب ها به عنوان مانع فیزیکی بین پوست شما و خورشید عمل می کنند تا اشعه فرابنفش را از پوست شما دور و منعکس کنند .

اما ضد آفتاب های شیمیایی که معمولا با آووبنزن ، اکتینوکسات ، و اکسی بنزون ساخته می شوند ، جذب پوست شما می شوند و حتی در برخی تحقیقات نشان داده شده است که درجریان خون شما قرار می گیرند . طبق نظرات پزشکان و متخصصان پوست ، ضد آفتاب های معدنی برای کسانی که ورزش می کنند و یا زمان زیادی را در زیر نور خورشید سپری می کنند ، مناسب تر است .

بهترین ضد آفتاب برای انواع پوست :

در اینجا پزشکان بهترین ضدآفتاب ها را برای انواع پوست ارائه می کنند .

  • پوست خشک :

توصیه پزشکان این است که اگر پوست خشکی دارید ، از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که دارای ترکیبات آبرسان مانند گلیسیرین ، اسید هیالورونیک و سرامیدها هستند ، استفاده کنید . این ضدآفتاب های مرطوب کننده، رطوبت را در پوست شما مسدود و آن را آب رسانی می کنند ، در نتیجه پس از مصرف ، احساس خشکی نخواهید کرد .

  • پوست چرب :

افرادی که پوست چرب تری دارند ،‌ممکن است ضدآفتاب های شیمیایی را به ضد آفتاب های معدنی ترجیح دهند ، چرا که ضد آفتاب های شیمیایی به علت داشتن اکسید روی ، خشک تر هستند . اما با این حال هنوز حال هنوز گزینه های معدنی زیادی برای پوست های چرب وجود دارد .می توانید از کرم های ضد آفتاب مرطوب کننده جاذب روغن ، استفاده کنید .

  • پوست حساس :

به گفنه پزشکان ، ضدآفتاب های معدنی با دی اکسید تیتانیوم و روی به عنوان ماده فعال ، کمتر پوست را تحریک می کنند . این نوع ضد آفتاب ها می توانند برای افراد دارای اگزما ، آلرژی به عطر و یا روزاسه موثر واقع شوند .

  • پوست مستعد آکنه :

افرادی که پوست مستعد آکنه دارند ، می توانند از از محصولات سبک تر و کومدوژنیک استفاده کنند چرا که این محصولات کمتر منافذ باز پوست را می بندند و باعث ایجاد آکنه می شوند محصولات سنگین تر و ضخیم تر باعث ایجاد گرفتگی و تحریک پوست می شوند . البته هیچ تضمینی وجود ندارد که افراد با این نوع پوست ، واکنشی به ضد آفتاب نشان ندهند ؛ به طور کلی ضدآفتاب های مناسب پوست های چرب و حساس بهترین ضدآفتاب برای پوست های مستعد آکنه هستند. سعی کنید ضد آفتاب های سبک وزن با فرمول مبتنی بر آب تهیه کنید که کمتر باعث تحریک پوست و آکنه هایتان شوند.

  • پوست کودکان :

هنگام خرید ضد آفتاب برای بچه ها ، نیاز است که دقت زیادی به خرج دهید ؛ چرا که کودکان پوست حساسی دارند وبیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار می گیرند ، خصوصا در فصل تابستان . این موضوع را مد نظر داشته باشید که نوزادان زیر ۶ ماه ، نباید کرم ضد آفتاب استفاده کنند و زمان طولانی در معرض نور مستقیم خورشید ، قرار بگیرند . در فصل تابستان نوزادان را با لباس های خنک و نخی بپوشانید و کلاه نقاب دار یا سایه بان برایشان در نظر بگیرید.

ضدآفتاب مناسب کودکان

ضدآفتاب مناسب کودکان

بهتر است برای کودکان از ضد آفتاب های معدنی و مخصوص کودکان استفاده کنید واز ضد آفتاب های شیمیایی استفاده نکنید ؛ چرا که کودکان مواد شیمیایی را با سرعت بیشتری از بزرگسالان جذب می کنند و این موضوع می تواند بر سلامت آن ها ، تاثیر منفی بگذارد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *